"Alfa Generáció"

avagy betekintés az ELTE autizmushoz kapcsolódó kutatásába

Egyáltalán nem vagyok híve, hogy a gyerekkel bármilyen módon kísérletezzek, de most részt vettünk egy nagyon izgalmas kutatásban! Számára csak egy fél órás kis felmérést jelentett, mint egy "tornaóra", így ez vállalhatónak tűnt. Az ELTE Etológiai tanszékén végeznek egy kutatást, "Autizmus és ADHD felismerése okoseszközökkel" témában. A kutatáshoz 6-8 éves autizmus vagy adhd diagnózissal rendelkező résztvevőket keresnek, aminek épp megfelel a kisfiam, így jelentkeztem. 
"A projekt célja olyan mozgásra ösztönző és mozgáselemző játék fejlesztése okostelefonra és okosórára, mely amellett, hogy segít kiküszöbölni a gyerekek mozgáshiányból adódó egészségügyi problémáit, egyúttal lehetővé teszi bizonyos fejlődési zavarok korábbi, automatizált azonosítását." Mint például az autista gyerekek érintettségében, akiknek a mozgása, mozgásfejlődése eltér a tipikusan fejlődő gyerekekétől. Az eszköz támogatja a minél korábbi és automatizált diagnosztizálást, ami segíti a korai felismerést!
A kutatásról részletesebben itt lehet tájékozódni: https://www.alfageneracio.hu/kutatasok/asd-adhd/

A jelentkezés egy kérdőív kitöltésével kezdődött, majd emailen és telefonon egyeztettünk időpontot a kutatásban részt vevő kapcsolattartóval. Az időpont foglalással együtt emailben kaptunk fotót az okosóráról, amit majd a gyerkőcre tesznek, a részt vevő személyekről és a teremről is, ahol a felmérést végzik. Így együtt át tudtunk beszélni mindent előre, hogy ne idegen helyre érkezzünk. Két nagyon aranyos hölgy fogadott minket. A felmérés egy fél órát tartott összesen, ez alatt főként nagyobb mozgásos feladatokat, illetve kisebb mozgásokat kellett végezni, amit az egyik lány a gyerkőccel együtt csinált, mindent mutatott neki. Pl pók vagy medve járás, béka ugrás, torony építés kockákból, olyan hétköznapi mozdulatok, mint kezet mosni, kilincset lenyomni, felemelni egy poharat és hasonlók. 
Meg kell mondjam, elképesztően büszke vagyok a fiamra! Természetesen arra azért nem vetemedett, hogy szóban kommunikáljon a csajokkal, bár talán egyszer egy "nem" elhangzott... Viszont, minden feladatot megcsinált, bármit kértek, és bizony sok olyan volt, ami neki nagyon nehéz, bőven a komfort zónáján kívül esik. De nagyon kitartó és nagyon együttműködő volt! (és ha nem ülök a teremben, akkor valószínűleg még a nagyon flegma, kissé idétlen pofavágásokat is mellőzte volna, de ennyi műsor kellett... :))
Sok mindent tettünk már a mozgásának fejlesztése érdekében. Túl vagyunk 1,5 év TSMT tornán, majdnem 2 év terápiás lovagláson, 1,5 év egyéni úszáson, judozott egy évet és most korcsolyázik rendszeresen. Az egykor meglehetősen hipotón, állandóan csetlő-botló gyerkőc mostanra 7,5 éves, jó nagy növésű gyerkőc, aki kúszik-mászik a játszóházban, egyensúlyozik a függőágyban, és például 5 évesen elkezdett szédülni! (korábban fizikailag nem szédült - ez is egyfajta idegrendszeri éretlenség) Szóval rengeteget fejlődött. De mint minden új helyzetben, most is okozott meglepetést. Bizonyos mozgások, amik más kisgyereknek természetesek, egyáltalán nem mentek. Mintha minimum azt kérték volna, hogy fejenállva egyensúlyozzon egy teniszlabdán. Ilyen például a törpe járás, a béka ugrás vagy a rák járás. Viszont, őrületes kitartással teljesítette a feladatot, amikor a zokniját kellett levenni és vissza! Mert bizony ez az egyik legnagyobb kihívás... :) Szóval cuki volt, ügyes volt, és nagyon tetszett neki a csinos fekete okosóra, amit természetesen a feladatok végén vissza kellett adnunk, de mindjárt meg is jegyezte, hogy egyszer majd szeretne egy ilyet.

Egyre több csatornán találkozni azzal, hogy a digitális eszközöket aktívan bevonják a fejlődési zavarok kiszűrésébe és a fejlesztésekbe. Szerintem ez óriási! Őszintén hiszem, hogy a különböző nehézségekkel élő gyerekek (és felnőttek) fejlesztésében új dimenziókat nyithatnak a digitális eszközök és a különböző speciális támogató programok, applikációk!

Néhány további példa - a fentien túl - a mostanában szembejövő ilyen törekvésekről:

1, Csodavár Alapítvány - "Robotasszisztált terápiák a fogyatékossággal élő gyermekek fejlesztésében" végez jelenleg felmérést

2, AOSZ - DATA, azaz Digitális autonómia-támogatás az autizmus spektrumon. 2019. végén mutatták be ezt az új DATA applikációt, mely célja az autista emberek önálló életvitelének támogatása.

Ha találkoztok hasonló fejlesztésekkel, programokkal, írjátok meg, kérlek!