Finommotorika fejlesztés 10.hét - beszámoló 3.rész

A blogot követők tudják, hogy belekezdtünk a skillo.hu 25 hetes finommotorika fejlesztő tanfolyamába. A tapasztalatokat – úgy alakul – 5 hetente osztom meg.         
Tehát, túl vagyunk a második 5 hetes szakaszon… azt hiszem itt most találó a „túl vagyunk”, mert bizony ebben volt egy kis mélyrepülés. Komplett 2 hetet ugyanis kihagytunk, mert vagy Buksi volt beteg, nyűgös, vagy én úsztam úgy a munkával és a karácsonyi előkészületekkel, hogy azt sem tudtam fiú vagyok vagy lány. De a rendszer szuper jó, éppen az ilyen kis krízisekre ad megoldást, hogy nem csupán 25 héten keresztül érhető el a tananyag, hanem jóval több. Így elengedtem a dolgot, nem idegeskedtem rajta. A téli szünet alatt volt annyi pihenés és szabadidő, hogy bepótoljuk a lemaradást és újra felvegyük a fonalat. Így mostanra utolértük magunkat!

Na de, lássuk a lényeget… milyen játékok, foglalkozások voltak ebben az időszakban? 6. hét, dobókockás játékok. Kétség kívül, ez az egyik kedvenc! Mármint nem csak nekem, a gyereknek is! Minden nap különböző feladatok dobókockákkal. Az egész heti munkához nem kell más, mint 10-15 dobókocka, illetve néhány kinyomtatott játéklap. Egyszerűbb volt, vettem egy nagy csomagot, de talán még otthon is össze tudtam volna kapirgálni a szükséges kockákat. Volt benne térlátást, figyelmet is fejlesztő feladat, pecsételés és „ujj akrobatizmus”, ahogy a kisfiam hívta… :) Érdekes tapasztalat volt, hogy vannak bizonyos ujj-tornák, feladatok, amik kimondottan nehezen mentek. Sokszor túl kötöttek és koordinálatlanok volt a kis ujjai, de hát ez is egy hasznos tapasztalat volt és nyilván ezt kell fejlesztenünk. Voltak benne olyan társasjátékszerűen együtt játszható feladatok, amit nem hogy 15 percig, de több mint egy órán keresztül játszottuk!
7. hét, spatulákkal történő játékok. Ok, ez megint egy kis kilengés, ugyanis ezt a hetet kihagytuk. A feladatok nagyon egyszerűek, aranyosak, mindössze egy cipősdoboz kell hozzá és egy köteg színes spatula. Ha nem akarunk otthon vacakolni vele, előre színezett spatula csomagot (különböző méretben) kreatív boltban tudunk venni. Én is ott vettem, és annyira tetszett, alig vártam, hogy elérjünk idáig. Azonban, a papírdoboz és a fa spatula súrlódása, mint kiderült, olyan kellemetlenséget okozott a kisfiamnak, hogy egyszerűen az első napi játékot sem tudtuk végig csinálni és itt el is engedtem ezt a hetet. Nem mondanám, hogy a szenzoros érzékenysége neki túl erős lenne, de azért igen, van amiben az. Mint kiderült például ez a hang nála leverte a biztosítékot. Természetesen minden auti gyereknél ez eltérő lehet, talán másnak ez fel sem tűnik. A lényeg, ezt elegánsan átugrottuk, azért bízom abban, hogy a többi 24 hetet kitartóan végigcsinálva ez nem lesz jelentős hiány.
8. hét, újabb lapbook projekt! Ezt mindketten imádtuk! Egy mese köré épülő tematikus hét, erre készített lapbookkal (mint a legelső héten). Ehhez a sablon a tanfolyamhoz adott, nekünk egy nagy kartont kellett beszerezni és kinyomtatni, illetve részben laminálni a sablonokat. Az összeállítás megmondom őszintén kicsit hosszabb volt, mint terveztem (kb 2 óra), de megérte, mert gyönyörű lett. Sárosdi Virág körültekintő gondosságát dicséri, hogy a csomag része egy rövid kivonat a meséről, ami köré épült a hét. Nekünk például ez igen jól jött, ugyanis én nem ismertem… A mese, játékok nagyon aranyosak voltak, változatosak és valahogy ez a lapbookba rendezett forma mindig nyerő. A kisfiam is imádja nyitogatni a különböző részeit, a kis tasakokat, hogy vajon milyen játékot rejt. Volt benne egy gyümölcsös bingó, az volt a főnyeremény! Azóta is már volt hogy elővettük, sőt, szilveszter este kb 1,5 órát bingóztunk vele! A lényeg, a lapbookokat imádjuk! Más tematikában is megtalálhatóak – tanfolyamtól függetlenül – a skillo.hu oldalon, én szívből ajánlom mindenkinek! Zseniálisak, szórakoztatóak és a legváltozatosabb fejlesztő játékokat tartalmazzák!         
9. hét, verseny-hét! De nem ám én versenyzek a gyerkőccel, hanem az Ő bal keze a jobb kezével… :) Nagyon vicces hét, egészen egyszerű feladatok minden nap, csipeszekkel, papír lapokkal, bab szemekkel, csupa otthon megtalálható dologgal. Semmit nem kellett venni erre a szakaszra. Minden feladatot meg kellett csinálni jobb és bal kézzel is, és megfigyelni a dominanciát, melyik ügyesebb, tudja-e az irányt tartani, stb. Meg kell mondjam, nagyon érdekes és tanulságos hét volt!        
10. hét, papírcsíkok. Színes papírcsíkok, ragasztó, halacska.. mi kell még? :) Talán nem ez kötötte le a kisfiam a legjobban, de minden játékot szívesen megcsinált és ez a lényeg.

Ebben az 5 hétben több felfedezést is tettem. Egyrészt egyáltalán nem olyan egyértelmű, mint ahogy én gondoltam, hogy a gyerek tudja tartani az irányokat, a sorrendeket. Persze Ő már túl van azon, hogy melyik a bal és a jobb keze, sőt, szépen kezd olvasni, ott sincs gond, hogy mondjuk visszafelé próbálná olvasni a szavakat. A bal kezének dominanciája is már megkérdőjelezhetetlen. De mégis… ebben bizony van kihívás. A másik, hogy sok feladatnál egyszerűen azt mondta fájnak az ujjai… persze ilyenkor pihentünk, lerövidítettük. Talán nem is igazi fájdalom volt ez, de az biztos, hogy sokkal merevebb és kötöttebb, mint például az én kezem és ujjaim. (a feladatok nagy részét én is csinálom vele természetesen, egyrészt így sokkal motiválóbb, másrészt nekem is könnyebb megfigyelni az apró részleteket) Belegondolva, hogy így várom én, hogy csodásan gömbölyített ’a’ betűket írjon… éppen ezen kell dolgoznunk.

Mindenesetre, girbe-gurba betűk és számok ide vagy oda, 10 hét után (és közben természetesen az iskolai elvárásokat is teljesítve), megszűnt az a fajta „izomból” rajzolás vagy színezés, amikor átlyukad a papír. Magától, napi-játékoktól függetlenül a gyerek kérte, hogy vegyünk színezőt! Nem mintha nem lenne otthon kb egy raklapnyi, de ha újra vágyik és azt szívesen színezi, én boldog vagyok. Úgyhogy mindjárt választott is az Ikeában egy 10 méteres tekercsben árult óriás színezőt, és bizony oda-oda is ül és csinálgatja! Ez azt hiszem nálunk a legnagyobb eredmény eddig. De szerintem ennél még konkrétabb fejlődés is van. Anélkül, hogy bármilyen amatőr rajzelemzésbe merülnék, beszéljenek a rajzok… A bal oldali egy zombi akar lenni, a tanfolyam előtt nem sokkal rajzolta. A jobb oldali karácsony előtt született, a tanító néni ajándékához. Hm?!           

rajzok.jpg

 

Címkék: finommotorika