Beszédértés, beszédészlelés
Szeretném megmutatni, hogy milyen meglepetéseket okozott számomra a beszédértés problémája és hogyan tudom segíteni ebben a fiam.
A kisfiam 7 éves, jó képességű, aspergeres. Egészen 6 éves koráig, az iskolaérettségi szakértői vizsgálatig fel sem merült, hogy beszédértési gondja van. Mindig kidumálta magát adott helyzetből, vagy csak ráfogtam hogy másra figyel, stb… De a vizsgálaton kiderült, hogy ezzel bizony van baj! Nagyszerű tanácsokat kaptam már ott a szakértő hölgytől is, illetve aztán a fejlesztő gyógypedagógusunktól is. Mik is ezek?
1, El kell felejteni a hosszú magyarázatokat. Mindent röviden, tömören, csak a lényeget. Ha elkezdem magyarázni, hogy nem szabad mert,… és túl hosszú, a gyerek annyit hall belőle, hogy „blablabla…. „. És tényleg. Leteszteltem, visszakérdeztem, sokszor még a témát sem tudtam miről beszéltem.
Konklúzió, mindent röviden, tömören, gyakorlatilag tőmondatokban! Ha valami tiltásról vagy utasításról van szó, azt maximum 1-2 szóban, határozottan.
2, Ha társaságban, oviban vagyunk, vagy bárhol, ahol elvonhatja a figyelmét a környezet, nyugodtan lehet picit hangosabban mondani amit éppen kérünk, mert sokszor elveszik a többi zajban és azért nem érti a mondandónkat.
Igen, eleinte aggódik az ember, hogy "de hát mit szólnak az emberek", azt hiszik biztos mindig kiabálok vele... Ezzel nem kell foglalkozni. Nem lehet mindenkinek elmagyarázni aki csúnyán néz, hogy épp mit miért úgy csinálunk ahogy. A lényeg, hogy a gyerek megértse amit szeretnénk és jól értse.
3, Figyelni kell, hogy van-e olyan szó, amit nem ért a mondandóból. Én eleinte egy csomó mindenre rákérdeztem, hogy tudja-e mit jelent. Kiderült hogy nem, de nem szólt magától. Ezeket a szavakat röviden elmagyaráztam, vagy esetenként inkább mással helyettesítettem, amit biztosan ismer. Az is fontos, hogy ne vesszünk el a mondandónkban, a sok "kitérő" miatt.
4, Minden új dolgot lehetőleg úgy magyarázzunk el, hogy képet vagy rövid videót mutatunk közben. Pl utazásról, új helyekről, orvosi rendelőről, stb… A vizualitás itt is óriási segítség!
5, Mesékben nyugodtan lépjünk vissza egyet! Már azt gondoltam, simán mehet a csak felolvasós mese, de nem. Olyan mesét olvassunk, ahol minden leírt esemény ábrázolva is van (pl Bogyó és Babóca). Ha látja a gyerek amit olvasunk, iszonyú sokat fejleszt a beszédértésén is.
6, Egyszerre csak egy dolgot mondok vagy kérek tőle. pl, ha megkérem, hogy tegye a polóját a szennyesbe, akkor nem szólok utána, hogy közben vegye fel a zoknit a földről, mert tuti összezavarodik. Jó lesz az utána is... :)
7, Vizuális eszközök! Mint minden területen, a beszédértésnél is kulcsfontosságú a vizuális eszközök használata. Új dolgok esetén fotók, szabályok/tiltások esetén szabály-kártyák, mesék esetén képes könyv, stb... amit csak lehet jelenítsünk meg, hogy a hangzással együtt lássa is a gyerkőc.
Ezekre a dolgokra odafigyelve, mostanra ott tartunk, ami szerintem óriás dolog, hogy szól, ha egy mondatban ismeretlen szó van, hogy azt mit jelent? Akkor is szól, ha túl gyorsan beszélek és egyszerűen elveszti a fonalat. „Anya, ebből egy szót se értettem.” És a legfontosabb, tavasszal volt újra a szakértőin, majdnem 7 évesen (most kezdte a sulit) és a beszédértést a korábbi gyenge eredmény miatt külön nézték, és most mindent tudott amit a korosztálynak tudni kell!
Egy könyv ajánló a témában, ami nekem nagy segítség volt: Dr Gósy Mária - A beszédészlelés és a beszédmegértés fejlesztése óvodásoknak - Szülők számára